.
Hold elejti Nap fölkapja
A Hajdútánc Alapfokú Művészeti Iskola tehetséggondozó programja a Fény éve jegyében
NTP-AMI-14/ 0028
A programmal a kiemelkedő képességű gyermekek táncos tehetségének kibontakoztatása volt a célunk. Hosszú távon a fenntarthatóság egyik feltételeként a szakmai pályára való irányítás.
Fő eszmei célunk az Értékek közvetítése, az „értékes” fogalmának és az erre való igény kialakítása volt, az élet és a művészetek egyéb területein is. Ezek segítenek a 21. század társadalmában az eligazodáshoz, az új kihívásoknak is megfelelni tudó kreatív, magabiztos egyéniségek kinevelésével.
A munkaformák, módszerek kiválasztása, alkalmazása során a gyermekek személyiségét, életmódját a közösségi létforma iránti igény, a toleráns magatartásmód hatotta át.
Mind ezt a személyiségfejlesztés, a közösségépítés eszközeivel végeztük.
A személyiségfejlesztésen belül kiemelt feladatként kezeltük:
– ismeret nyújtás
– pozitív személyiségjegyek kialakítása – innovatív gondolkodásmód, önkifejező,
– kapcsolatteremtő, problémamegoldó és konfliktuskezelő képességek kibontakoztatása
– felzárkóztatás és a tehetséggondozás
Ezen belül táncművészek, táncpedagógusok képzése a fent leírt kompetenciákkal gazdagodva.
A munkaformák, módszerek kiválasztása, alkalmazása során a gyermekek személyiségét, életmódját a közösségi létforma iránti igény, a toleráns magatartásmód hatotta át.
A nagyobbak az ismeretek elsajátítása folyamatában megtanulták az önálló anyagfeldolgozást. E közben nem csak a saját képességeik kibontakoztatására törekedtek, hanem egymás segítésével, önszorgalomból is gyakoroltak, valamint patronálták a kisebbek tanulási folyamatát is.
A kisebb korosztály számára húzóerő volt a nagyobbak szorgalma, példaadása a kitartó munkában, valamint az egymás megbecsülésében, sikereinek elismerésében, a saját siker és kudarcélmények feldolgozásában.
Másik fő cél komplex tudás nyújtása volt, amely során a néptánchoz szorosan kapcsolódó népzenei, népviseleti ismeretek, az életmód, a népszokások a táji környezet megtapasztalásába beágyazódva történtek, kapcsolódva a Fény éve program adta lehetőségek kibontakoztatásához.
A pályázat adta lehetőségekkel új munkaformák kibontakoztatását segítő tevékenységek kerültek megvalósításra.
A pályázat szakmai munkájában közreműködő pedagógusokkal folyamatos konzultációkkal, új módszerek kidolgozásával, alkalmazásával a humánerőforrás stabil, innovatív közeggé vált. A nyílt napok, bemutatók szervezésével az ismeretek informális átadása révén fejlődött a szülők szemléletmódja, erősödött a pedagógus-szülő kapcsolat.
A tevékenységek között szerepelt:
– bemutatkozási lehetőségek, egyéni felkészítés iskolai vizsgákra, záró előadásokra:
– egyéni foglalkozások keretében felkészítés helyi és országos tanulmányi versenyekre:
– jeles napokhoz kötődő közösségi rendezvények:
– néprajzi gyűjtőutakkal egybekötött tehetséggondozó tábor:
– táncszínházi előadások, kiállítások megtekintése:
A Hajdútánc Alapfokú Művészeti Iskola eredményei a tehetséggondozó program révén:
Országos Gyermek Szólótáncverseny régiós elődöntő 2015, Balmazújváros