HajCsat – a még időben kezdők közössége

HajCsat – a még időben kezdők közössége

Gyerekkorunkban valahogy lemaradtunk róla. Vagy csak rövid ideig volt benne részünk. De a késztetés, hogy gyökereinket, kultúránkat, hagyományainkat a néptánc révén is megismerjük, ápoljuk és megértsük, ott munkált bennünk. Kezdetben „csak” ezért jelentkeztünk valamennyien 2016 októberében a Hajdú Táncegyüttes legújabb kezdő felnőtt csoportjába. Ahányan vagyunk, annyi felől érkeztünk: egyetemistától a zongoraművészig, ügyintézőtől a rendőrig, újságírótól a mérnökig, gazdálkodótól az informatikusig és 20 évestől az ötvenesig.  Látszólag csak egy a közös: a néptánc szeretete, a vágy, hogy némileg magabiztosabban „szólaljunk” meg ezen a nyelven is.

Aztán nevünk is lett. Ez volt az első (tánc)lépés a közösséggé válás útján. Mi lettünk a „HajCsat”, a Hajdúhoz Csatlakozók, a „HajKeFe” kistestvére.  Az első közös koreográfiánk pedig mi is lehetett volna más, mint egy jó, hajdúsági csárdás. Az, hogy a tanáraink, koruknál fogva, a tagok némelyikének gyermekei is lehetnének, cseppet sem zavart senkit, hiszen Lakatos Anna és Hámori Csaba az együttesben nőtt fel, minden porcikájukban hordozzák a táncot, bármikor képesek bármilyen dialektusban táncra perdülni hatásosan és hitelesen, tőlük öröm tanulni.

Sok zavar, megilletődés és izzadtság árán jutottunk arra a felismerésre, hogy a magyar tánc bizony nincs a génjeinkbe kódolva, meg kell küzdeni minden mozdulatért. Éppen ezért vált különösen értékessé az első elsajátított koreográfia, amelyet a nagy Hajdú család részeként, be is mutathattunk 2017 márciusában, a hagyományos tavaszi seregszemlén. Sokan közülünk nehezen szánták rá magukat a közönség előtti fellépésre, de minden lámpaláz, izgalom és szorongás ellenére bebizonyosodott, hogy ott és akkor váltunk igazán közösséggé, amikor az öltözőben egymást segítve készülődtünk, amikor a színpad mögötti takarásban megszorítottuk egymás kezét, amikor nevetni tudtunk az apróbb hibáinkon és utána felszabadultan örülhettünk: túl jutottunk a tűzkeresztségen.

Ezt az élményt azóta többször is átélhettük, már a negyedik koreográfiánkat tanuljuk és részt vettünk az első közös néptánc táborban is 2019 nyarán, az erdélyi Gyergyószárhegyen. Ebből az alkalomból van saját, közös ötletelésből született logónk s ezzel együtt büszke összetartozás tudatunk. Az együtt töltött hét alatt pedig ismét sokat tanultunk egymásról, a táncról, a munkáról és a közösen eltöltött idő egyéb örömeiről.

Már tudjuk azt is, hogy nem csupán a tánc iránti szeretet közös bennünk. Összeköt a hasonló szemlélet, értékrend és – még inkább – a barátság.

Szerző: R. Simor Katalin

Felvételi 2019

FELVÉTELI – 2019/20-aS TANÉV
Hajdútánc alapfokú művészeti iskola

Tanköteles korú gyerekek jelentkezését várjuk!

2019. szeptember 3-án                16.30 órától 17.30 óráig,  valamint

2019. szeptember 4-én                17 és 18 óra között

a Hajdú Táncegyüttes székházában: Debrecen, Hatvan u. 32. szám alatt.

Törökországi fesztiválon járt együttesünk

TÖRÖKORSZÁGI FESZTIVÁLON A HAJDÚ TÁNCEGYÜTTES
2019. július 7-12.

A Debreceni Hajdú Táncegyüttest kérték fel, hogy képviselje hazánkat egy rangos nemzetközi néptáncfesztiválon Törökországban, Bursa városában. A versenyfesztiválon 25 együttes vesz részt a világ minden tájáról. A bemutatókat rangos nemzetközi zsűri pontozza és értékeli különböző szempontok alapján.

NTP-MŰV-18-0186 „Járd ki lábam… “a Hajdútánc AMI tehetséggondozó programja

 

AZ EMBERI ERŐFORRÁS TÁMOGATÁSKEZELŐ
ÉS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM

„A hazai és a határon túli művészeti tehetséggondozó programok támogatása” c. pályázati projekt

NTP-MŰV-18-0186

„Járd ki lábam… “a Hajdútánc AMI tehetséggondozó programja

 

Művészeti iskolánk kezdetektől fogva nagy figyelmet fordít a tehetséges tanulók felismerésére, mindig is igyekeztünk odafigyelni tehetségük kibontakoztatására. A pályázat keretében most lehetőségünk nyílt rendszeresen, szervezett formában foglalkozni a tehetséges tanulókkal. A foglalkozások összehangoltak voltak, az oktatók különböző módszerei kiegészítették egymást, változatosságot és nagyobb eredményt hoztak a tanulási folyamat során. Mivel iskolánk minden oktatója részt vett a csoport munkájában, így lehetőség nyílt az egyénekre való külön odafigyelésre is.

A foglalkozásokat a konkrét tánctanuláson kívül külső oktatók bevonásával színesítettük: ének-zene, dramaturgia. A néptánc egy nagyon komplex műfaj: a mozgáskészség, ritmusérzéken túl nagyon fontos a helyes testtartás, esztétikus mozgás, egyéb gesztusok használata, erőnlét. Ezen kívül, mivel nem öncélú a tanulási folyamat, hanem egyben előadóművészet is, az előadói készség is nagyon fontos. Főleg erre, de például a testtartásra is hatással van az egyének hozott szocializációs, családi háttere, a saját egyénisége. A művészetek, a társas kapcsolatok, így a néptánc csoport is segítik mindezek fejlődését. A különböző csoportos játékok, a lazító programok, mind együttesen a különböző kompetenciák fejlődését, a helyes én kép kialakulását, a kevésbé erős kompetencia területek megerősítését szolgálták. Ennek leghatékonyabb színtere a 3 napos tábor volt, ahol koncentrált volt a társas együttlét, alkalmazkodás, tanulás és lazítás. A létrehozott produktumon keresztül – melyben az egyéni improvizálás is helyett kapott- már lemérhető volt az egyének fejlődése.

A tábor programját a tánc tanuláson kívül pusztaszekerezés, kisvasút, közös főzés, állatpark látogatás, népi játékok kipróbálása, és természetesen táncházak egészítették ki élő zenei kísérettel.

A művészetek komplex felfogása, benyomások, ismeretek szerzése fontos a gyermekek esztétikai érzékének, művészi látásmódjának alakulásához, ami életük egyéb területére is hatással lesz. Ezen célt szolgálták a színházlátogatások, és az utána lévő élménybeszámolók, elemző beszélgetések is.

A szülőkkel való közös záró program során a családdal való közös élményen kívül a szülők is belekóstolhattak a gyermekük által gyakorolt néptánc műfajba. Megérezhették a közös táncolás élményét, sőt a gyermekek taníthatták a szüleiket. Ily módon a család, mint legfontosabb kötelék is bevonódott a programba, hiszen fontos a család támogatása is a gyermek sokrétű személyiség és egyéb fejlődéséhez.

A tanulók saját osztályaikban is kiemelkedő képességűek, de ilyen szintű fejlődésre a hagyományos órai keretek között nincs lehetőség, hiszen a tananyagot, illetve annak nehézségi szintjét és minden egyebet a csoporton belüli erős átlagra kell szabni az oktatóknak, hogy a kevésbé tehetséges gyermekeknek is legyen sikerélménye, és ne szakadjanak le.

Nagyon eredményesnek mondható a csoport éves munkája, tevékenysége. Lemérhető az egyének különböző, egyénenként változó kompetenciaterületek fejlődése. A tudásbeli és előadókészség konkrét eredményekkel alátámasztható:

A VI. Jászsági Országos Gyermek és Ifjúsági Szólótánc Versenyen indítottuk a csoport összes tagját. Ezen a versenyen néhány tanuló kivételével minden tanulónk Nívódíjat érdemelt ki, és ezen felül hárman még Különdíjban is részesültek.

TEHETSÉGEINK  a Jászsági Szólótánc Versenyen:

A Jászsági Szólótánc Verseny eredményei:

Díjeső a Jászsági Szólótánc Versenyen

 

Németország, Paderborn 2019.

NÉMETORSZÁG, PADERBORN 2019. június 15-18.

A felnőtt együttes meghívást kapott, hogy részt vegyen a Debrecen-Paderborn testvérvárosi kapcsolat 25. évfordulója alkalmából megrendezett ünnepségre.

Köszönjük Debrecen városának a megtisztelő felkérést!